welpen in caree

Speltakken

Wanneer je bij scouting komt, kom je in een speltak terecht. Een speltak is een leeftijdsgroep. Binnen de speltak bieden wij verschillende toffe activiteiten aan geschikt voor die bepaalde leeftijd en krijg je op niveau diverse scoutingtechnieken aangeleerd. Wanneer je langer op scouting zit en je ouder wordt kom je dus ook in een nieuwe speltak. Hier ga je weer andere activiteiten doen en leer je weer nieuwe dingen volgend op wat je al bij de vorige speltak geleerd hebt.

Leeftijden

Welpen – 7 t/m 11 jaar
Padvindsters – meiden – 11 t/m 15 jaar
Verkenners – jongens – 11 t/m 15 jaar
Explo’s – 15 t/m 18 jaar
Stam – 18 t/m 23 jaar
SeniorenStam – 23+

speltaktekens
natpak

Overvliegen

Wanneer je oud genoeg bent ga je naar de volgende speltak. Dit doen wij één keer per jaar, meestal vlak na de zomervakantie. Het overvliegen klinkt heel spannend, maar eigenlijk valt het best mee. Alle speltakken komen samen om het oude leden van de speltak uit te zwaaien en nieuwe leden te verwelkomen. Bij het overvliegen staat altijd een bepaald thema centraal…met het overvliegen is het altijd een goed idee om droge kleren mee te nemen…

Leiding worden

Als speltakleiding ben je er verantwoordelijk voor dat er elke week een tof programma klaarstaat. Je organiseert opkomsten, kampen en weekenden. Dat is zeker een hele verantwoordelijkheid, maar die draag je niet alleen. Samen met je medeleiding ga je die uitdaging aan en uiteraard is er ook ondersteuning vanuit de groep. Leiding zijn bij onze groep is meer dan alleen programma maken. Als je wilt sluit je je aan bij een van de stammen: dan kun je ook zonder de kinderen gaan scouten.

lijding
kantoor

Groepsbestuur

Als verenigingsbestuur zijn wij verantwoordelijk voor de lopende zaken van groep. Bijvoorbeeld de ledenadministratie, verzekeringen, de contributie en andere financiële zaken. We plannen groepsraden en zorgen ervoor dat iedereen haar punt op de agenda komt. We onderhouden contacten met andere besturen via de SAS (Samenwerkende Alkmaarse Scoutinggroepen). Wanneer de leiding er even niet meer uitkomt dan staan wij voor hen klaar om ze op weg te helpen.

Scouting Nederland

Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland. Als je lid wordt bij een Scoutinggroep bij jou in de buurt, ga je naar wekelijkse opkomsten, kun je mee op kamp en deelnemen aan allerlei lokale, landelijke of internationale evenementen. Onze leden maken niet alleen vrienden voor het leven, maar groeien in hun persoonlijke ontwikkeling. Scoutingactiviteiten zijn veel buiten in de natuur. Andere activiteiten staan in het teken van iets goeds doen voor de samenleving. Scouting draagt graag bij aan een betere wereld.

• Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 110.000 leden.

• Wereldwijd zijn ruim 50 miljoen meiden en jongens lid van Scouting.

• Er zijn meer dan 1.000 Scoutinggroepen in heel Nederland.

• In 90% van alle gemeenten zijn één of meer Scoutinggroepen actief.

• 75% van de vrijwilligers is jonger dan 25 jaar en zij besteden gemiddeld 8 uur per week aan Scouting.

• 25% van de Scoutingvrijwilligers is ook vrijwilliger bij een andere organisatie.

• Scouting heeft ruim 20 Scouting Label- en kampeerterreinen voor scouts en niet-scouts op de mooiste plekjes van Nederland.

• Koningin Máxima is beschermvrouwe van Scouting Nederland.

Neem contact met ons op

Je gegevens worden alleen gebruikt om contact met je op te nemen en door op verzenden te druken ga je akkoord met onze privacy verklaring.